ȘTIRI

FANTASTIC, MINUNAT, PROFUND! Asa s-a incheiat duminica seara Ploiesti Jazz Festival!

[ad_1]

Ediția a XVII-a a Ploiești Jazz Festival s-a încheiat duminică seară cu două concerte în aria tehnicității, a virtuozității, a… excelenței. Jazz, pur și simplu… sau, poate atât de complicat, de complex, încât tocmai asta îi așază în sine o aură unică.

 Două concerte în cheia unor interpretări profunde, în care abstractul, tradiționalul, standardul, imaginația, modulația și harul s-au „jucat” în armonii perfecte, stârnind entuziasmul tuturor, ropote de aplauze și chiar bis-uri, publicul nemailăsându-se dus din sală…

Cu o vocede-a dreptul fantastică, Daphna Levy a deschis ultima seară a Ploiești Jazz Festival cu proiectul său “By the sea of Galilee”, care îi are în prim plan pe Tamir Miller pian, Leon Habib tobe și Răzvan Cojan (ploieșteanul nostru, elev, cândva, al reputatului profesor Constantin Mitulescu) bas. Concertul său s-a desfășurat sub egida Ambasadei Israelului în România.

A urmat Joris Teepe Trio, trupa format din Joris Teepe bas, Owen Hart jr. tobe și Don Braden sax. Jazz la superlativ!

Joris Teepe

Basistul JorisTeepe este primul muzician de jazz din Țările de Jos care a reușit să ajungă la New York. Ajuns la New York în 1992, purtând cu sine doar basul și o valiză, Joris a luat lecții cu Ron Carter, a cunoscut rapid mulți muzicieni și a început să lucreze neobosit. Un an mai târziu a înregistrat primul său CD cu o trupă condusă împreună cu Don Braden, avându-i ca membri pe Cyrus Chestnut, Carl Allen și Tom Harrell. Din acel moment totul a decolat cu adevărat pentru Joris, iar el a devenit un basist la mare căutare. A lucrat cu toți marii „who-is-who”din lumea jazz-ului, precum Benny Golson, Sonny Fortune, Rashied Ali, Billy Hart și Randy Brecker. Venind dintr-un mediu de tip bebop, Joris a activat ca membru al Rashied Ali Quintet timp de 9 ani, experiență ce i-a schimbat cu adevărat viziunea asupra muzicii. „Când m-am alăturat grupului, l-am avut mai întâi pe Frank Lowe la saxofon (înlocuit mai târziu de Lawrence Clark) și nu aveam idee ce făceau ei”.

Până în prezent, Joris a înregistrat 10 albume ca lider de formație. De asemenea, s-a impus ca și compozitor, producător de discuri (cu multe case de discuri și artiști), și educator (director al studiilor de jazz la Universitatea Hanze, profesor de bas la Queens College, NY).

În 2004, Joris Teepe a fost nominalizat pentru Premiul Bird al North Sea Jazz Festival la categoria „Artist care merită o recunoaștere mai largă”. „JorisTeepe a devenit partenerul muzical al unora dintre cei mai buni muzicieni din New York. Acest lucru se datorează statutului său de basist ce posedă un ton cald, uniform și un ritm profund expresiv (..), dar și abilităților sale de scriitor, compozitor și lider de trupă.” – Peter Washington, New York

Proiecte curente (pe lângă coordonarea propriilor grupuri): The Intercontinental Jazz Trio – cu Tim Armacost (sax) și Shingo Okudaira (tobe); Trupa Rashied Ali Tribute; Trioul Jon Davis; Lewis Porter/Grupul Dan Faulk; Benny Golson „Cvartetul olandez”; Cvartetul Don Braden; Sonny Fortune Quintet; Alex Sipiagin & JorisTeepe Duo Project; Vincent Herring/Eric Alexander Quintet, cu Harold Mabern; Jeanfrancois Prins Trio, cu bateristul Victor Lewis. Teepe are propria sa „Serie de concerte” la Teatrul Oosterpoort din Groningen în Țările de Jos, de 4 ori pe an. Găzduiește o serie de concerte de jazz cu bateristul Roy Dackus la Blijburg (Amsterdam IJburg, Țările de Jos).

Teepe a dezvoltat o cunoaștere extinsă a fiecărui aspect al spectacolului de jazz și nu își neagă niciodată viziunea artistică și personalitatea aventuroasă. Joris a cântat și a înregistrat cu sute de muzicieni, iar următoarele sunt doar o selecție sumară:

Orchestre: The Metropole Orchestra (regia Bill Holman și Vince Mendoza), The Brooklyn Big Band, Orchestra Radiodifuziunii Române, The NorthNetherlandsSymphony Orchestra

Trompetiști: BennyBailey, Tom Harrell, RandyBrecker, Ack van Rooijen, Ingrid Jensen, Scott Wendholt, Valery Ponomarev, Brian Lynch, James Zollar, Jim Rotondi, Joe Magnarelli, Ryan Kisor, JarmoHoogendijk, Alex Sipiagin, Jeremy Pelt și Philip Harper.

Saxofoniști: Abraham Burton, Chris Potter, Don Braden, Frank Lowe, Steve Wilson, Tim Armacost, JasperBlom, Dale Barlow, Craig Bailey, Yuri Honing, RickMargitza, Bob Mintzer, Eric Alexander, Bruce Williams, Sony Fortune, Vincent Herring, BennyGolson, Ralph Lalama, Craig Handy, GregTardy, StacyDillard, Joe Lovano, Mark Gross, George Carzone, Seamus Blake și DonnyMcCaslin.

Pianiști: James Williams, Harold Mabern, Hal Galper, Marc Copland, George Cables, Dado Moroni, Cyrus Chestnut, Darrell Grant, Mulgrew Miller, Mike LeDonne, DD Jackson, David Hazeltine, Xavier Davis, George Colligan, Kenny Werner, Kevin Hays, Andy LaVerne, Ted Rosenthal, Sam Yahel, Radam Schwartz, Renee Rosnes, David Berkman, MichielBorstlap, Helen Sung, MijungLim și Johnny King.

Toboșari: Rashied Ali, Billy Hart, Billy Drummond, Cecil Brooks III, Carl Allen, Matt Wilson, Gene Jackson, WinardHarper, ShingoOkudaira, Adam Nussbaum, Tony Reedus, RickHollander, Victor Lewis, Bill Goodwin, Tim Horner, Steve Johns și George Schuller.

Chitariști: Peter Bernstein, Jeanfrancois Prins, John Hart, Ron Jackson, Jesse van Ruller, Mike Stern, Randy Johnston, RussellMalone, Paul Bollenback, John Abercrombie și Ron Affif.

Tromboniști: Jason Jackson, Frank Lacy, SlideHampton, Conrad Herwig și Steve Davis;

Vocaliști: Andy Bey, Dena De Rose, Nana, Judy Silvano, Mary Pearson, Miles Griffith, Fay Claassen, Judy Niemack și Deborah Brown.

Activitatea lui Teepe ca scriitor și compozitor aduce o contribuție substanțială la profilul său artistic. 41 dintre compozițiile sale originale au fost înregistrate pe 16 CD-uri diferite. Aranjamentele lui apreciate din „Whispernot” de Benny Golson, „Chelsea Bridge” de Billy Strayhorn și „Some Skunk Funk” de Randy Brecker sunt bine cunoscute în comunitatea de jazz. A orchestrat muzică pentru mulți cântăreți, precum Deborah Brown, Fay Claassen, Nana, Mathilde Santing. Recent, JorisTeepe a început să scrie pentru mari ansambluri. A realizat un repertoriu extins pentru Big Band și pentru Nonet, și câteva piese mai mari pentru Jazz Quartet și Orchestra Simfonică. Lucrările sale de orchestră au avut premiera în octombrie 2007 cu orchestra North Netherland Symphony, dirijată de Jan Stoelen și cu participarea lui Don Braden, Gene Jackson și David Berkman. Repertoriul de Big Band a avut premiera în aprilie 2008 cu Big Band-ul Orchestrei Naționale Radio din București. În 2012 a fost lansată în premieră o piesă pentru cor, big band și orchestră simfonică intitulată „Work, work, work” care a fost dirijată de John Clayton.

Don Braden

Este un saxofonist, flautist, compozitor și profesor de talie mondială. Timp de peste 30 de ani, a realizat turnee în întreaga lume, conducând propriile ansambluri de saxofon și flaut ca invitat special dar și ca oaspete alături de mari nume ale jazz-ului, precum Betty Carter, Wynton Marsalis, Freddie Hubbard, Tony Williams, Roy Haynes și mulți alții, și în săli atât de diverse precum Carnegie Hall, SaturdayNight Live, Universitatea Harvard (unde a studiat Ingineria la licență) și nenumărate festivaluri și cluburi de jazz.

A compus muzică pentru ansambluri de diverse amplitudini, de la duo la orchestră simfonică completă, în multe stiluri, pentru înregistrări (incluzând 19 CD-uri ca lider și peste 80 ca sideman), film și rețelele de televiziune NIckelodeon și CBS. Braden este un compozitor de top în standardele contemporane, ce a construit o colecție solidă de cântece americane noi pentru repertoriul său de jazz.

El este, de asemenea, un educator de renume mondial, care a petrecut peste două decenii dând cursuri de master la nenumărate școli și universități și conducând programe educaționale de primă clasă, cum ar fi Litchfield Jazz Camp, Wells Fargo Jazz For Teens de la NJPAC și, cel mai recent, trupa de jazz a Universității Harvard Monday.

Este un saxofonist imaginativ, excelent din punct de vedere tehnic și plin de suflet, iar sofisticarea sa armonică și ritmică îi oferă o abordare unică în improvizație, precum și în compoziție și orchestrație. Cel mai important dintre toate: are un sunet sublim și știe foarte bine ce înseamnă un swing bun! Toate acestea se combină cu personalitatea sa deschisă dar disciplinată, pentru a-l face unul dintre cei mai importanți muzicieni activi pe scena contemporană.

Și, uite-așa a mai trecut o ediție… aproape o lună de jazz în Ploiești, orașul carea dat primul club și primul fesrival de gen din țară, acum mai bine de jumătate de veac!

A FOST FANTASTIC!

Articolul FANTASTIC, MINUNAT, PROFUND! Asa s-a incheiat duminica seara Ploiesti Jazz Festival! a aparut prima data pe Prahova Business – Despre afaceri. Zi de zi – Primul cotidian online de afaceri din Prahova.

[ad_2]

Source link

S-ar putea să-ți placă și...